بررسی علل تصادفات و ارائه راهکارهایی به منظور مدیریت ایمن حمل و نقل موتور سیکلت سواران (مطالعه موردی، استان هرمزگان سال94)

نویسندگان

چکیده

با توجه به حرکت رو به رشد ایران در جهت صنعتی شدن، حمل و نقل به عنوان جزئی لاینفک از چرخه زندگی روزانه در کشور محسوب می گردد .از طرفی موتورسیکلت به دلیل قیمت مناسب و ارزان ، حجم کم، بالا بودن قدرت مانور و تحرک، مصرف کم بنزین، کسب درآمد از حمل کالا و مسافر مورد توجه بسیاری از افراد قرار می گیرد. نتایج این تحقیق نشان داد که آمار تصادفات و قربانیان موتور سیکلت در استان هرمزگان نسبت به میانگین کشوری بیشتر بوده و عامل مهمی که در این امر دخیل می باشد عدم استفاده سرنشینان موتورسیکلت از کلاه ایمنی میباشد (با توجه به هوای گرم و مرطوب استان) و دیگری تمایل افراد 18 الی 24 ساله در انجام حرکات نمایشی و تجاوز از سرعت مطمئنه بوده است. تجزیه و تحلیل آمار تصادفات نشان داد که شهرستان بندر عباس با 62 درصد تعداد قربانیان در آمار راکبان موتور سوار و 67 درصد قربانیان در مبحث ترک نشین موتور دارای رتبه اول آمار قربانیان در استان هرمزگان می باشد، همچنین نتایج مربوط به زمان تصادفات بیانگر افزایش قابل ملاحضه تصادفات موتوری در ساعت 12-14 و 18-22 بوده که علت آن مربوط می گردد به خلاء ترافیکی و احساس امنیت موتور سواران نسبت به مخفی ماندن از دید پلیس و افزایش قدرت مانور موتورسیکلت سواران، و همچنین افزایش تصادفات در ساعات اولیه شب که مرتبط با حجم تردد وسایل موتوری و افزایش بار ترافیکی در معابر شهری می باشد. با بررسی آمار و همچنین بررسی نظرات توصیفی کارشناسان تصادفات مشخص گردید، عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو و فاصله طولی(سرعت)، عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه (ذهنیت)، حرکت در خلاف جهت (عبور ممنوع)، عبور از چراغ قرمز از مهمترین دلایل تصادف موتور سیکلت سواران در استان هرمزگان می باشد. نتایج این تحقیق نشان داد از کل آمار قربانیان تصادفات در استان هرمزگان 39 درصد مربوط به تصادف موتورسیکلت می باشند و 81 درصد افرادی که از موتور سیکلت استفاده می کنند دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم بوده و حدود 36 درصد از قربانیان تصادفات در این استان را جوانان بین 18 تا 24 سال تشکیل می دهند.

کلیدواژه‌ها